For anker med mesanen satt

Hun begynte sin begivenhetsrike karriere i Wales i 1928. Hun ble bygget hos Cochran´s Shipyard i Yorkshire som damptråler for et rederi i Swansea, og fikk navn etter slottet Picton Castle i Pembrookshire. Da krigen brøt ut ble hun rekvirert av Marinen og tatt i bruk som minesveiper. Det var et farlig arbeid, og ved én anledning eksploderte en mine rett under skroget, og hun ble løftet helt ut av vannet, utrolig nok uten å få alvorlige skader. Ved krigsslutt ble hun sendt til norskekysten for å sveipe miner, men på grunn av et havari måtte hun gå inn til Bergen for reparasjon. Landet var nettopp blitt norsk igjen, og da hun viste det britiske flagget på Vågen ble hun nærmest feiret som en representant for de allierte seiersmaktene.

I etterkrigsårene gikk hun med last i Nordsjøen og Østersjøen, men på begynnelsen av 1980-tallet skulle tilværelsen enda en gang ta en ny vending. Den kanadiske seilskuteentusiasten Daniel Moreland var på utkikk etter en passende kandidat for ombygging til seilskute, og han fant den han trengte i gamle Picton Castle som lå i en vestlandsfjord. Sammen med en vennegjeng satte han henne i sjødyktig stand og tok henne over Atlanterhavet for egen maskin, først til New York og senere til Lunenburg i Nova Scotia, Canada i 1996.


Med leseil på clippervis

En omfattende ombygging til seilskute sto for døra, hun fikk påsveiset en vakker klipperbaug og fikk barkrigg, og etter en lang rekke nødvendige arbeider fremsto hun i ny skikkelse. Formålet med prosjektet, som kom på 10 millioner dollars, var å utføre arbeid for blant andre UNESCO i det sørlige stillehavsområdet, som å distribuere undervisningsmateriell til skoler i 22 øystater og å bringe legehjelp og opprette helseklinikker til disse fjerntliggende øyene. Virksomheten ble også utvidet til å gjelde Det indiske hav. Men noen må jo seile skuta, og hun har et fast profesjonelt mannskap på tolv, og i tillegg kan hun ta førti elever av begge kjønn mellom 16 og 60 år, som deltar i alt arbeid ombord. Medseilerne lærer skipsarbeid som tauverksarbeid, skrubbing av dekk, messingpuss, styring, seilarbeid, utkikk mv, samt vedlikehold, navigasjon, meteorologi og oseanografi.


Med bakket fokke- og storrigg

Picton Castle er registrert i Cookøyene i det sørlige Stillehavet, men har fremdeles Lunenburg som "hjemmehavn" på den nordlige halvkule. Hun har i sannhet hatt et aktivt liv som seilskute. Hun har foretatt fire verdensomseilinger i tillegg til arbeidet i Stillehavet, og besøkte Bergen i forbindelse med Tall Ships´ Races 2008, 63 år etter den første visitten i 1945!

oooOOOooo

Strategiske mål for bark "Picton Castle":
Tonnasje: 565 brt, 85 nrt.
Lengde overalt 54,4 m, skroglengde 45 m, lengde i vannlinjen 39,5 m, dypgående 4,3 m. Stormastens høyde over dekk: 30,4 m.
Maskin. B & W Alpha diesel, 690 hk.