Av: Vidar Lund

24. september 1920 seilte fullriggeren Stella fra Newport News i Virginia lastet med 2.995 tonn kull for Gøteborg. Da hun hadde passert Newfoundlandsbankene ble det besluttet at kursen skulle settes nordenom Skottland i stedet for gjennom Den engelske kanal.

29. oktober fikk de norskekysten i sikte, og kom etter hvert ut for hardt vær. Skipet fikk en skade på roret, og kaptein Knud Andreas Knudsen bestemte seg for å søke ly i nærmeste havn. Grip fyr ble observert, losflagg ble heist i fortoppen og signalflagg under gaffelen. Losbåten kom ut fra Grip og satte los om bord.



Her er rappport fra Kim Alexander, som var en av de tre som fikk stipend fra Christiania Seilskuteklubb og som fikk ta del i den gode sommeropplevelse. De andre som var med, var, Johan Cosendai og Nikolaos Garyfallos.

20. juni 2014 var en veldig spesiell og minnefull dag for meg, det var dagen jeg mønstret på «Sørlandet». Jeg hadde aldri seilt før, så dette var en ny opplevelse for meg. Det første jeg gjorde var å si hei til mannskapet som deretter viste meg rundt på skipet. At alt gikk på engelsk var jeg ikke forberedt på, men det gikk ikke lenge før jeg snakket flytende. Når vi kom ut på sjøen og begynte å vende mot Stavanger, så begynte vi å lære hvordan våre vakter skulle være. Vi fikk lære hvordan vi skulle klatre i mastene, stå ved roret, stå på lockout og å stå safety. Jeg begynte også å lære alle de over 200 linene som jeg kom til å ha bruk for i de neste månedene.

Her er rappport fra Kim Alexander, som var en av de tre som fikk stipend fra Christiania Seilskuteklubb og som fikk ta del i den gode sommeropplevelse. De andre som var med, var, Johan Cosendai og Nikolaos Garyfallos.

20. juni 2014 var en veldig spesiell og minnefull dag for meg, det var dagen jeg mønstret på «Sørlandet». Jeg hadde aldri seilt før, så dette var en ny opplevelse for meg. Det første jeg gjorde var å si hei til mannskapet som deretter viste meg rundt på skipet. At alt gikk på engelsk var jeg ikke forberedt på, men det gikk ikke lenge før jeg snakket flytende. Når vi kom ut på sjøen og begynte å vende mot Stavanger, så begynte vi å lære hvordan våre vakter skulle være. Vi fikk lære hvordan vi skulle klatre i mastene, stå ved roret, stå på lockout og å stå safety. Jeg begynte også å lære alle de over 200 linene som jeg kom til å ha bruk for i de neste månedene.

Skuteposten