En sommerdag i 1911 står en tråler klar til sjøsetting på slippen til Sanders & co i Glampton Creek. Enda et av disse fantastiske fartøyene, er klar til å levere fisk til massen i England. De små verftene rundt den lille bukta i Glampton leverte over en periode på 150 år godt over 300 seilende trålere til fiskerne i Brixham. Så det var nok ikke en særlig stor begivenhet den gangen da ”Boy Leslie” tok vannet for første gang.

Av Vidar Lund

Ved juletider 2008 var det åtti år siden det danske skoleskipet, femmastet bark ”København” forsvant med mann og mus. I 1928 var ”København” verdens største seilskute, og den eneste som var igjen av de sju femmastede skværriggerne som var bygd. Til sammen forsvant 60 mann, 45 elever og det faste mannskapet på 15. Det er aldri blitt funnet ut hva som skjedde. Det har ikke manglet på teorier om årsaken, men noen endelig konklusjon har det ikke vært mulig å trekke.

Stiftelsen Havnøy har av økonomiske grunner sett seg nødt til å la Ishavsskuta Havnøy seile videre til nye eiere og driftere. Da Staten omorganiserte barnevernet i Norge for to år siden ble konsekvensen så stor for Stiftelsen Havnøy at en stor omorganisering og reduksjon måtte til.

I 2008 er følgende byer valgt som vertshavn for Tall Ships’ Races: Liverpool, Måløy, Bergen og Den Helder.

"Christian Radich" til topps

På mandag 4. august ble det klart at "Christian Radich" vant den største klassen i regattaen Tall Ships` Race fra Liverpool til Måløy. "Christian Radich" krysset mållinjen ved Måløy like før kl. 11.30 fredag 1. august, men ettersom skutene seiler med ulikt handikap, kunne vinneren ikke kåres før mandag.

Skuteposten