Artikkelforfatteren Ants Lepson er en av våre dyktigste marinemalere, og kanskje den mest erfarne seilskuteskipper i Norge. Han har vært skipper på de fleste av våre seilfartøyer, med unntak av Christian Radich. Han har også vært skipper på Skibladner.

Les A-magasinets dramatiske fortelling om da barken "Dictator" av Moss forliste på Virginia Beach i 1891. Artikkelen beskriver også hvorfor tragedien aldri er blitt glemt.

Trykk her for å lese mer
Om Limfjorden rundt
Hvert år i uke 37 samles store deler av den danske treskibs flåten til vennskapelig dyst i Limfjorden. Regattaen går over 4 dager (i 2009 blir det 5 dager) og er innom havnene: Løgstør, Thisted, Struer, Fur (en øy) og Skive. Deltagelsen ligger på mellom 50-60 skuter som variere i størrelse fra tre mastrede skonnerter til små lokale skøyter og sjekter. Bredden i regattaen blir til en fin samling av danske og skandinaviske bruksfartøy i forskjellig størrelse.

Det var med betydelig spenning vi gjenopptok seilas med skole- klasser i juni i år. ”Svanen” hadde riktignok vært underkastet store reparasjonsarbeider siden hun ble overført til VSR (Norsk Sjøfartsmuseums Veteranskibsrederi A/S).

En sommerdag i 1911 står en tråler klar til sjøsetting på slippen til Sanders & co i Glampton Creek. Enda et av disse fantastiske fartøyene, er klar til å levere fisk til massen i England. De små verftene rundt den lille bukta i Glampton leverte over en periode på 150 år godt over 300 seilende trålere til fiskerne i Brixham. Så det var nok ikke en særlig stor begivenhet den gangen da ”Boy Leslie” tok vannet for første gang.

Skuteposten