Av Vidar Lund

Redningsselskapet har hatt gående en avstemning for å kåre Norges nasjonalbåt. Resultatet forelå høsten 2009, og vinneren ble den vestlandske oselveren. Betegnelsen har den fått fordi den særlig ble bygd ved Os i Hordaland.

Av Bjørn Abrahamsen, skipper Boy Leslie

I begynnelsen av det forrige århundre ble engelske kuttere et vanlig syn langs norskekysten. Spesielt på sør og vestlandet var konsentrasjonen høy. Disse sjøsterke og godt bygde skutene, stod for et stort framskritt for fiskerne langs sørlandskysten.

”Vår ære og vår makt har hvite seil oss bragt” er et kjent sitat for mange. I dette sitatet levner det ingen tvil om at Norge har vært helt avhengig av flytende farkoster for å kunne overleve som nasjon. Med en kystlinje på over 20 000 km var og er båten, skipene og andre farkoster vårt viktigste redskap for bygging av nasjonen. Man skal ikke gå mange år tilbake i tid før båten var landets viktigste transportmiddel.

Hei Sven!

Du ba meg for noen dager siden skrive noen ord om turen til Norheimsund og inntrykkene vedrørende utdelingen av Seilskuteprisen.

Siden det ble kjent at Seilskuteprisen på kr. 50.000,- ble gitt til `Mathilde` har det blitt slått opp i ulike media.

Skuteposten