K - Som lydsignal ( _ . _ ), uttales i radio som “Kilo”. Signalet K betyr “Jeg ønsker å opprette forbindelse med Dem”
Kabel - Grovt tau slått* av tre trosser*. Se Kabelslått
Kabelar - Stoppanordning med knaster på et spill* som gjør at tau eller kjetting ikke løper ukontrollert ut
Kabelgarn - Garn* av oppslått tauverk
Kabelgatt - Oppbevaringsrom for tauverket om bord
Kabellengde - 1/10 nautisk mil*, 185 meter
Kabelslått - Tau som er slått* av tre kordeler til trosser* som igjen er slått av tre dukter*
Kabyss - Bysse*, kjøkkenet om bord
Kadrejerbåt - Dansk betegnelse på mindre båt for handel med og transport av forsyninger ut til skip på reden, spesielt i Øresund. Se også Bombåt
Kahytt - Losji og oppholdsrom for skipper og styrmann på mindre skuter og for skipperen alene på større skuter. Mannskapet holder til lugar* eller ruff*
Kaie rærne - Å skråstille rærne* i vertikalplanet ved hjelp av topplentene*. Operasjonen blir foretatt for at ikke rærne skal være i veien under lasting* og lossing* ved kai eller andre steder med snau plass
Kalfatre - Drive* og nate* skroget* utenbords
Kaltoppen - Den øverste bare delen av masten* eller stangen* mellom øverste gods* og masteknappen*. Se også Kollet/kullet
Kalv - Tauverk som danner kjernen som kordelene* slås* om i en større trosse*
Kamel - En innretning til å heve skip i vannet med for å redusere dets dypgående, f. eks. for å få det av grunn. Én form for kamel er tanker som fylles med vann, senkes under skipet og pumpes lens slik at det løftes. En annen er å fortøye tunglastede lektere* på sidene av skuta slik at hun løftes når lekterne losses*
Kampeshtre - Fargetre fra det karibiske området, også kalt logwood*. En verdifull seilskutelast, men også problematisk fordi røtter og greiner yrte av skorpioner, slanger og andre uhumskheter
Kanalen - Den engelske kanal
Kanonbåt - Fellesbetegnelse for små
armerte* krigsskip
Kanonér - Kanonskytter
Kanonport - Oppsvingbar port* i skansekledning* og skuteside* for utkjøring og avfyring av kanoner
Kantre, kantring - Snu, vending. Se Kapseise, Strømkantring og Vindkantring
Kaper - Legalisert sjørøver som i krigstid utrustes og finansieres av privatpersoner eller selskaper for å oppbringe* fiendtlige eller nøytrale skip som fører kontrabande* eller last som fraktes til eller tilhører fienden. Må ha gyldig kaperbrev*
Kaperbrev - Et bevis utstedt av en regjering på at en person/et rederi har lov til å drive kapervirksomhet
Kaplak - Kapteinens andel av fraktinntektene
Kapok - Lange bløte hår fra frukten på bomullstreet som blir brukt til stopping av redningsvester, puter m.m.
Kappdue - Cape Pigeon*. Tilhører samme orden som albatross*. Blir ca 35 cm lang og minner om en due av utseende. Den holder til i alle sydlige hav så langt nord som 15 grader S
Kappe - 1) En avrundet hette, tak eller lokk over en nedgang 2) Å hugge over
Kappen - Den konkave rundingen i et seils underlik*. Se også Gilling
Kapp det gode håp - Den sørligste odden på Afrikas fastland
Kapp Horn, Cape Horn, Hornet - Det sørligste forberget på det søramerikanske kontinentet. Ligger på en øy på 56 grader S. Oppdaget av europeere i 1624 og oppkalt etter den hollandske byen Hoorn fordi det var hollendere som først utforsket området. En runding av Kapp Horn vestover kan først betraktes som gjennomført etter å ha passert 50 grader S både på Atlanterhavssiden og Stillehavs-siden. De fremherskende vinder er vestastormer som når som helst kan feie en skute tilbake før hun har fullført rundingen
Kapp Horner - Opprinnelig en betegnelse på de amerikanske skutene som seilte på California etter gullfunnet i 1848. Betegnelsen blir også brukt om mannskapet. Senere er begrepet utvidet til å omfatte alle som passerer Hornet i en handelsskute under seil. Se A.I.C.H.
Kapp Horn-rasen - The Cape Horn Breed. Seilskutesjøfolk som har fart rundt Kapp Horn
Kapre - Å erobre et skip under kapervirksomhet. Se Kaper
Kapseise - 1) Velte over på siden, kullseile* 2) Endevende, f.eks en taukveil
Kaptein - Alminnelig betegnelse på skipets fører. Har ansvaret for fartøyet, besetningen og lasten
Karantene - Forbud mot samkvem med land for et skip som kommer fra steder med smittsomme sykdommer
Karanteneflagg - Flagg som føres av skip under karantene*
Kardesk - Kanonprosjektil som inneholder flere kuler, beregnet til bruk på nært hold. Hadde ødeleggende virkning på mennesker
og rigg*. Se også Skrå
Kardinalstreker - Kompassets hovedretninger - nord, sør, øst og vest. Se Kompassrose
Karm - Ramme, oppbygning rundt en luke* eller port*
Karronade - En kortløpet kanon av grovt kaliber for kamp på forholdsvis nært hold. Navnet kommer av at typen først ble produsert i den skotske byen Carron
Kartrom - Bestikklugar*
Kasteblokk - Blokk* som er åpen eller kan åpnes slik at en line kan legges over skiven uten at den trenger å skjæres inn*
Kasteline - Smekker line med en tyngde i tampen som kastes til kai eller skip for overføring av fortøyningsgods, sleper osv
Kastell - Oppbygninger for og akter som opprinnelig var kampplattformer, for- og akterkastell. De gikk etter hvert over til å bli
nåværende bakk* (eng. Forecastle) og poop*
Kastepøs - En seildukspøs beregnet på å hives overbord for å hente sjøvann. Spyling* av dekk m.v. ble foretatt med vanlige eiketrespøser og skrubbere. I dag brukes det pumper og slanger samt skrubbere
Kaste på - Legge seg på været, se Dreie bi, Ligge bi, Underdreid
Kaste til - Belegge* et tau rundt noe
Kastevind - Vind som kommer ujevnt, i kast
Katt, den nihalede - Avstrafningsredskap, pisk med ni stjerter med knoper i tuppen
Katten - Gein* mellom en svær blokk*, kattblokken, og skivene i kranbjelken* for løfting av anker opp under kranbjelken. Operasjonen kalles å katte ankeret
Katterygg - Se Kjølsprengning
Kattespor - Et spor i kjølen* som danner leie for mastefoten
Kaupskip - Betegnelse på vikingtidens handelsskip, se også Knarr
Kavle, garnkavle* - Flyteemne av glass, kork e.l. for fiskegarn
Keel - (Eng.) Vekt tilsvarende 21,2 tonn kull
Keip, kjeip - Åregang av krumvokst tre med ett horn brukt i tradisjonelle båter. Brukes i forbindelse med hamleband*
Ketch - Eng. for galeas*, ordet brukes gjerne om bermudariggete* lystfartøyer
Kiming - 1) Den utvendige avrundete overgangen av skroget mellom bunnen og skutesiden 2) Synskretsen eller horisonten til havs
Kink - Knekk i tauverk og vaier
Kistefornøyelse -Ta opp og lufte og inspisere innholdet av skipskista
Kisteklær - Klær som oppbevares i skipskista* under opphold i sjøen for bruk på land. Se Landgangsklær
Kjekke - Fire* sakte med tørn* om en pullert*
Kjeks - Liten nordlandsk robåt, liten færing*
Kjelltørn - Første del av ettermiddagsvakten* fra kl. 12 - 16. Se også Vakt
Kjeppkina - En noe nedlatende betegnelse på de skogrike områdene i Bottenviken hvor norske skuter har hentet mang en god last. Se også Plankekina og Onkerbark, dessuten Middelhavsfarer
Kjerringhull - Det samme som
bjønnehull*
Kjetting - Erstattet etter hvert tauverk der det er store påkjenninger, som til ankerkjetting og borgen*. Smekrere kjetting brukes også til deler av skjøte* og fall*. Kjetting leveres i lås* à 15 favner*, dvs 27,5 meter
Kjettingkasse - Stueplass forut for ankerkjettingene
Kjettingstopper - Anordning som brukes til å stoppe ankerkjettingen* når det stikkes ut* på den etter at ankeret er falt. Se også Kabelar
Kjøl - Ryggraden i skroget. Konstruksjonen nederst i skipet som danner feste for kjølbordene, spantene* og for- og akterstevn*
Kjølbord, kjølgang - Den bordgangen som er festet til kjølen*. Se også Sponing
Kjølhale - 1) Hale skipet over på siden for å komme til under ved reparasjoner og vedlikehold. Spesielle anlegg for dette er bradbenker*. Anleggene hadde det nødvendige utstyret for dette arbeidet, men kjølhaling kan også foretas på et sted med passende naturgitte forhold 2) Straffemetode som går ut på å hale synderen under skutebunnen fra den ene siden til den andre
Kjølhalingsplass - Se Bradbenk
Kjølsprengning - Et fenomen som plager eldre treskuter er at de blir signe i skroget. For og akterskipet som er skarpe i fasongen og har mindre bæreevne enn det fyldigere midtpartiet, vil sige. Skuta vil dermed “skyte rygg” og få katterygg*. Dette vil i særlig grad plage skuter som ikke lenger fører last fordi midtpartiet vil bli enda lettere i forhold til forskipet med anker og kjetting og akterskipet, som kanskje i tillegg har maskin
Kjølsvin - Tømmer som legges ovenpå kjølen* og bunnstokkene* som forsterkning
Kjølvann - Den stripen som dannes i vannet etter et skip i fart
Klabautermann - (Tys.) Ifølge tysk tradisjon en skipsnisse som opptrer i skip som har uhyggelige hendelser i vente. Skikkelsen er brukt av forfatteren Aksel Sandemose i romanen Klabautermannen
Klamp - Trekloss med to horn til fastsetting av tau. Se Kryssholt
Klapphammer - Det samme som drivhammer*
Klare brasene - Kveile opp brasene* på dekk før stagvending*. Ved vending skal brasene løpe fritt uten hindringer, og det er svært viktig at de blir perfekt klargjort før manøvren iverksettes. I overført betydning brukes uttrykket for å ordne opp i noe
Klarere - Ordne et skips forhold til tollvesen og andre myndigheter ved ankomst og avreise
Klart skip - Gjøre klart skip er å gjøre skipet kampklart
Klasse, klassifisering - Et skip blir bygget etter kvalitetskrav fastsatt av klassifiseringsselskaper, f. eks. Lloyd´s* og Det norske veritas. Klassifiseringen gjelder for et visst tidsrom, og når tiden, klassen, er utløpt, må skipet opp for godkjenning på nytt, reklassifisering. Da gjelder det å være så godt vedlikeholdt at klassen holdes
Klavert - Dialektuttrykk for kravellbygget*, slettbygget*. Se også Spikret
Kle - Legge tau, line* eller garn* rundt noe for å hindre skamfiling*. Vant* kles for å gi bedre feste for vevlingene*. Kledningsprosessen består av vorming*, smerting* og kledning
Kledning - 1) Resultat av ovenstående 2) Noe som er dekket med bord eller plater, som en skipsside: Bordkledning og platekledning
Klekølle - Kølle som er hul på den ene siden. Brukes til kledning* av tau. Se Kylle
Kleppert - Hollandsk for rask hest. Muligens opprinnelse til ordene clipper* og kløpper
Klinkbygging - Byggemetode for mindre fartøyer. Bordgangene blir lagt over hverandre og klinket sammen med søm* og roe* av jern eller kopper, eller festet med trenagler. Metoden avløste den opprinnelige der bordene ble sydd sammen med vidjer, sener eller lærreimer, derav navnet søm for spiker. Se også Slettbygging
Klipper - Se Clipper
Klokke - Se Skipsklokke og Kronometer
Klo - Innerste del av gaffel* og bom*. Formet slik
at den griper rundt masten og kan heises og låres med klofallet*
Klokkebøye - En bøye forsynt med en klokke som klinger ved bevegelsene i sjøen
Kloss, på kloss hold - Helt tett inntil
Klosshale - Hale rærne* så meget langskips* som mulig, “på veggen”*, for å kunne seile så høyt opp i vinden, bidevind*, som mulig
Klossreve - Stikke inn* så mange rev* i et seil som mulig, minske seilarealet så mye som mulig
Kluter - Seil. Alle kluter = For fulle seil
Klyss - Åpning, hull i skutesiden for gjennomføring tau, vaier, kjetting m.v.
Klysspropp - En trepropp som slås inn i et klyss for å hindre vanninntrengning
Klyver - Et av forstagseilene*. Skværriggere* har vanligvis to klyvere, indre og ytre, som er stagseil nr. to og tre innefra
Klyverbom - Rundholt* til forlengelse av baugsprydet* for bedre spredning av forstagene*. Monteres ovenpå baugsprydet. Da det ble vanlig med stålskuter på 1880-tallet ble det mulig å bygge de to rundholtene* i ett stykke også på store skuter, pålespryd*. Stives opp med klyverbombarduner sideveis og vaterstag* vertikalt
Klø masten - Et utmerket virkemiddel for å skaffe vind
Klør - Rev i en råseilers* seil
Klåder - En rund kaus*, ring med spor for tau og vaier*
Knagg - Håndtak på et skipsratt
Knall - Hard skipskavring, skonrok, bakt av rugmel
Knappen - Kula på toppen av masten. Er utstyrt med skivgatt* for iskjæring* av flaggline
Knarr - Vikingtidens handelsskip, kaupskip, fyldigere i fasongen og med større bæreevne enn langskip*. En seilbåttype har også fått dette navnet
Kne - Krumt, vinkelformet trestykke i et skipsskrog til forbinding av bjelker som spanter* og dekksbjelker*. Se også Krumholt
Knekkstagseil - Stagseil på stagene* mellom mastene på skonnert*. Det samme som mellomstagseil*
KNM - Kongelig Norsk Marine, betegnelse for norske marinefartøyer
Knockabout schooner - (Eng.) Det samme som bankskonnert*
Knokefut, knokeveier - Kokken
Knop - 1) Knute 2) Fartsenhet. 1 knops fart er det samme som 1 nautisk mil* i timen, dvs 1852 m/t. Se Logg
Kobrygge - Dekket mellom stor- og fokkemast, brukes også om gangbro over dekk. Se også Stormbro
Koff - Hollandsk skutetype. Gaffelrigget*. Bred og flatbunnet, utstyrt med sidesverd*
Koffardi - Handels-, i motsetning til orlogs-*
Kofferdam - Flyttbart “basseng” med vanntette vegger som bygges opp rundt et begrenset område, f. eks. i en havn. Vannet pumpes ut slik at det blir mulig å utføre arbeider som mudring, vedlikehold m.v.
Koffernagle, kofilnagle - Solid “pinne” av jern eller hardt treverk plassert i hull i naglebenker* og skostaller* for belegging* av løpende gods*
Kokk - En viktig men i seilskutetiden lite ansett person om bord. Meget sjelden var vedkommende fagutdannet, man valgte gjerne en som ikke kunne brukes til annet. Dette, sammen med snau og dårlig proviantering, kunne ikke resultere i annet enn utilfredsstillende forhold i matveien om bord og misnøye med kokken
Kokksmat - Kokkens medhjelper om bord
Kokostau - Det samme som Gresstau
Kollet, kullet - Egentlig, bar, skallet, hornløs. Brukes om mast som er kort over godset*. Se også Kaltopp
Kollisjonsskott - Solid, vanntett skott* mellom forpigg* og lasterom*
Kommandobro - Bro eller dekk som går fra ene rekka til den andre hvor vakthavende offiser oppholder seg under seilasen. På seilskuter er dette akterdekket (poopdekk*, halvdekk*, kvarterdekk*) eller liverpoolbro*
Kommandør - Sjefen for en mindre eskadre*
Kommandørkaptein - Offisersgrad i marinen
Kommerselest - Eldre måleenhet for lastemengde, tilsvarer 2,08 netto registertonn. I vekt tilsvarende 2.955 kg
Kom opp! - Ordre for “slipp øyeblikkelig!” ved haling i tau
Kompaniflagg - Rederiets flagg, føres i stortoppen*
Kompass - Magnetisk veiviser. Det første
kompasset slik vi kjenner det i dag ble laget omkring år 1300, men allerede før vår tidsregning brukte kineserne magnetstaver montert på treplater. Disse ble lagt i vann slik at de stilte seg inn fritt. Som regel ble det tatt utgangspunkt i sydretningen. De gamle nordmennene brukte magnetstein, leidarsteinen, i forbindelse med reiser over havet. I dag brukes mest gyrokompass*, samt helt moderne navigasjonsmidler, men enkelte seilskuter har fremdeles magnetkompass ved styreposisjonen
Kompasshus - Tre- eller metallkasse hvor styrekompasset er anbrakt. Se også Natthus
Kompassrose - Kompasskiva. Kompasset ble fra gammel av delt inn i 32 streker*.
Kardinalstrekene* er nord-syd og øst-vest. Senere ble det vanlig å dele kompasset inn i 360 grader, og hver strek er på 11,25 grader. Tradisjonelle kompassroser viser både streker og grader.
Komposittbygget - Sammensatt byggemetode for skipsskrog. I en overgangsperiode mellom tre- og jernskuter ble det bygget skuter med trekledning på jernspanter og -dekksbjelker
Kongens kvarter - (Orl.) Styrbords vakt*, se også Dronningens kvarter
Konnossement - Dokumenter som omhandler lasten skipet fører
Kontrabande - Ulovlig last i krigstid. Se Kaper
Kontrabras - På store skuter er det dobbelt sett med braser*, de som viser* forover kalles kontrabraser
Kontrari - Imot. Kontrari vind er motvind, ugunstig bør*
Kontreadmiral - Fører den akterste eskadren*. Se Admiral
Konvoi - En samling handels- eller forsyningsskip som seiler sammen, helst under beskyttelse av krigsskip
Kordel - En av taugangene i et tau, se Dukt
Korsar - Sjørøver
Kortspleis - Skjøt på to tau som ikke skal gjennom en blokk*. Se også Langspleis
Korvett - En klasse orlogsfartøy*. I seilskutetiden en éndekket* slettdekker* med én rad kanoner. Rigget som fregatt* men mindre
Kost - Eldre betegnelse på stake, sjømerke. Opprinnelig var det koster anbrakt på stakene
Kosterbåt - Båt fra Kosterøyene i Bohuslän i Sverige. Klinkbygget* og spissgattet* skøyte og snekke. Kjent for sjødyktighet og gode seilegenskaper. Nær slektning av hvalerbåten*
Koøye - Rundt vindu i skip, ventil*
Krabber - Underlag, fundament for båter*
Krage - Seilduk som er fasongsydd og anbrakt rundt master og pumper der de går gjennom dekk for å hindre vanninntrengning
Kraken - Nordisk sjøuhyre
Kranbjelker - Svære bjelker forsynt med skivgatt* som stikker ut på hver side av bakken* helt forut. Tjener som kran for innhiving og katting* av ankere*
Krappslått - Et tau er krappslått når det er for hardt slått*. Det blir stivt og vanskelig å behandle og slår lett krøll på seg
Kravellbygget, klavert* - Se Slettbygging
Krenge - 1) Ligge over på siden
2) Smyge en bukt*, løkke av tau, over noe
Krigen - Et svært innvendig krumholt* som forbinder forstevnen* med kjølen*
Krigsskip - Spesialskip som tilhører marinen. Se Orlogsskip og Manovar
Kristi matrosdag - Den ukedagen da folkene fikk delt ut sin rasjon av godsaker som sukker og smør. Rasjonene var ment å vare til neste utdeling
Kronetakling - En takling* uten garn*. Kordelene* slås opp og spleises* tilbake i tampen* for å danne en “krone” som ikke går opp
Kronometer - Skipsur for navigasjonsformål. Må gå ytterst nøyaktig. De første brukbare kronometrene ble konstruert av snekkeren John Harrison fra Yorkshire, England, og ble tatt i bruk på 1770-tallet. De er oppbevart i National Maritime Museum i Greenwich, London, og går fremdeles
Krumholt - 1) Krumvokst tømmer som brukes til konstruksjonsdetaljer i skipsskrog. Se Kne 2) Skjulte kriker og kroker under dekk
Krumholtgast - Unnalurer, den som gjemmer seg bort i et krumholt
Krumtømmer - Krumvokst eller tilhugget tømmer, bjelke. Se også Krumholt
Kruttmagasin - Spesialinnredet rom under dekk der kruttet oppbevares. Før elektrisitetens tidsalder ble rommet opplyst av lys utenfra gjennom et lite vindu i døra
Krysse, kryssing - Å arbeide seg opp i vinden ved bidevindsseilas* for skiftende halser*
Krysse linjen - Passere Ekvator*, se Linjedåp
Krysser - 1) En klasse krigsfartøy 2) Fiskebåttype med rett, noe utfallende forstevn, spissgattet*. Hekken* bygget fyldig i vannlinjen* for å gi god bæreevne ved motordrift
Krysserhekk - Se foregående ord. Også betegnet som panserhekk*
Kryssfartøy - Tollbåt, gjerne skøyte eller jakt, som lå på vakt (“krysset”) ved kysten før det nåværende tollsystemet ble utbygget
Kryssholt - Svær treklamp med to "horn" for belegging* av tauverk
Kryssmast - Tredje skværriggede* mast på tre- og firemastete og fjerde mast på femmastede skværriggere. Tredje mast på skonnerter* og skonnertskip* med fire og flere master
Krysstokt - Tokt til sjøs uten forhåndsbestemt anløpssted. Brukes om marinefartøyer
Krysstopp - Det samme som kryssmast
Krøppelspill - Hånddrevet spill* med sveiv, helst på mindre fartøyer, fortrinnsvis for lasting* og lossing*
Kuling - Liten, stiv og sterk. Betegnelse på vindstyrke* 6, 7 og 8 på Beauforts skala*
Kullseile - Velte rundt under seilas, seile om
kull. Se Kapseise
Kunters - Kiler til å feste fat, tønner, med
Kurs - Den retning man seiler. Oppgis i grader etter kompasset
Kutter - Lite gaffelrigget* fartøy, enmastet med stang*. Rett forstevn og sterkt utfallende hekk. Også velkjent fiskebåttype, særlig i bruk i Nord-Norge. Se også Engelskkutter
Kuvende - Se Halse rundt
Kvadrant - Instrument for måling av vinkler, særlig himmellegemers høyde* over horisonten*
Kvarterdekk - Orlogs* for halvdekk*, poopdekk*
Kvartermester - Betegnelsen og stillingen har skiftet mening i årenes løp, som så meget annet til sjøs. Til sjøs tidligere navn på underbåtsmannen*, senere den som kommanderer et fartøy eller skipsbåt*. På passasjerskip og skoleskip* går de gjerne vakt ved fallrepet når fartøyet ligger i havn og hjelper styrmennene* med vakttjenesten. Under gange er de faste rormenn
Kvartmil - Se Nautisk mil og Sjømil
Kveil - En rull med tauverk
Kveile opp - Ordne tauverk i en kveil
Kverken - Gaffelseilets* øverste hjørne mot masten
Kvittere - Å kvittere en los eller slepebåt vil si å undertegne de nødvendige papirene for utført oppdrag, og deretter fortsette seilasen ved egen hjelp
Kylle, kølle - Se Drivhammer, Klapphammer
Kylle og tenn - Redskaper for kledning* av tau. Se Vorming og Smerting
Kystfarer, kystfartøy - Fartøy som hovedsakelig er bygget for og holder seg i seilas langs kysten
Køy, køye - Seng om bord. Mannskapets køyer er i ruffen*. De er tradisjonelt plassert to i høyden langs skottene og skutesidene, og har et forheng som gir et minimum av privatliv, gjerne kalt “rugekasse”. Det er de erfarne folkenes privilegium å få overkøye og langskipskøye for å unngå svalkevann på dørken og ubehagelige sideveis bevegelser. Se Hengekøye
Køysekk - Sekk med halm som tjener som madrass. Se Eselmaten
- Om oss
- Vår formålsparagraf
- Aktiviteter
- Medlemsfordeler
- Litt historikk
- Arrangementer og turer i CSK
- Kontaktinformasjon
- Historikk
- Navigasjon
- Litt historikk om kompasset
- Seilskutespråket /ord og uttrykk
- Internasjonale maritime signaler
- Ekvator
- Linjedåp