Prosjektet ble gjennomført med stor suksess og alle tre deltakere er udelt positive til resultatene. Foresatte til de tre prosjektdeltakerne har gitt tilbakemelding at man, vel hjemme i havn, også merker de positive effektene av oppholdet om bord på Sørlandet.

Seiltoktet hadde utgangspunkt i Kristiansand 20. juni, hvor vi startet vårt seilas vestover mot Shetland (25. juni) og Edinburgh (29. Juni), før vi satte kursen sørover mot Harlingen, Nederland (6. Juli) og Tall Ships Races med regatta til Fredrikstad (13. juli).

Alle som deltar på tokt med Fullriggeren Sørlandet blir introdusert for tradisjonelt sjømannskap, navigasjon, repslagning og seilmaking. I tillegg til opplæringen hadde vi også satt av ekstra god tid, for i størst mulig grad å kunne gjennomføre toktet kun for seil. I løpet av de siste 3 år har Fullriggeren Sørlandet økt seilingsprosenten fra ca. 60 % til 90 %. Dette har vi klart ved målrettet å legge forholdene til rette ved opplæring av mannskaper, samt å gi romsligere marginer til kapteinen for når skuta skal være i havn. Det gir ikke bare medseilerne og mannskapet en bedre opplevelse, men sparer også miljøet for utslipp og sørger for at kunnskapen å drive de store seilskipene blir tatt vare på, kommunisert til medseilerne og praktisert i det daglige. Ved gi skipet bedre tid på etappene får vi også muligheten til å trene seilingsmanøver og vendinger, noe som er en fordel i regattaer.

På vår seilas vestover stoppet vi i Stavanger, hvor flere medseilere kom på. Her viste været seg fra sin dårligste side og vi ble liggende over natten før vi seilte videre. Seilasen til Lerwick gikk meget bra, men været tvang oss til motordrift opp norskekysten før vi kunne seile sørover til Shetland med gunstige vindforhold. I Lerwick ble det en kort stopp hvor vi fikk om bord en skoleklasse og flere medseilere. Sørlandet er en velsett gjest på Shetland og alle havneavgifter blir gitt skipet i gave hver gang vi besøker øyene.

Seilasen til Edinburgh ble kjennetegnet av svært gode seilingsforhold, noe som gav perfekte forhold til å trene manøver og entring i riggen. Vi satte også av litt tid til makrellfiske og en halv dag til ankers for å forberede «Captain’s Dinner» på banjeren. Hver Søndag har vi et fellesmåltid på banjeren hvor mannskapet og medseilerne spiser sammen. Medseilerne som skulle av i Edinburgh ble stående på kaien og vinke farvel til Sørlandet, det var tydeligvis trist å forlate skuta etter overfarten.

Alle seil ble satt under seilasen til Harlingen og det ble trent mer på å sette og ta ned seil i tillegg fikk vi gjort unna noen seilmanøvre og reparert noen av seilene våre. Vi ble tatt imot av 70 seilskuter i Harlingen, etter å ha seilt igjennom verdensarvområdet «Waddenzee».

Høydepunktet for toktet var naturligvis første regatta under the Tall Ships Race 2014. Regattaen ble utseilt mellom Harlingen og Fredrikstad og det er kun tillatt å benytte seg av seil så snart startskuddet går. Heldigvis hadde vi fått trent mange av våre medseilere i nettopp dette og vi forberedte oss på et forrykende race. Underveis ble det masse vendinger og seilhåndtering. Alle deltok som mannskaper og utførte oppgavene sine under seilasen. I tillegg ble det gitt undervisning i knop og stikk, shantysang og tradisjonelt sjømannskap. Det er spesielt å seile med så mange seilskip og helt spesielt å konkurrere med dem om å nå raskest frem til Fredrikstad.

Prosjektet «Den gode sommeropplevelsen 2014» gjorde det mulig for 3 unge personer å delta på en opplevelse utenom det vanlige. Tilbakemeldingene vi har fått er svært gode. Vi er takknemlige for at Christiania Seilskuteklubb bidrar til arbeidet med å formidle norsk maritim kulturarv videre til kommende generasjoner. Det viser seg imidlertid at et opphold om bord på Fullriggeren Sørlandet som medseiler har en merverdi utover kulturformidlingsaspektet. Medseilerne våre knytter langvarige vennskapsbånd, de utvikler sosiale ferdigheter og lærer å jobbe i team om felles målsetninger. Om bord er det ingen dekning på mobiltelefonen, det finnes ikke noe Facebook, Twitter eller Instagram. Det er personlig kontakt med mennesker i et fortettet mikrosamfunn. Å utsette unge mennesker for en helt ny hverdag gjør dem mer reflekterte og setter i gang utviklingsprosesser. Utviklingen som startet idet de mønstret på Sørlandet fortsetter og vil også ha en verdi for de 3 prosjektdeltakerne i fremtiden.

Vi takker Christiania Seilskuteklubb for deres viktige bidrag og ser frem til en produktiv samarbeid i fremtiden.

Frank Warmbrodt
Administrasjon og Salgsleder

Skuteposten