Her er rappport fra Kim Alexander, som var en av de tre som fikk stipend fra Christiania Seilskuteklubb og som fikk ta del i den gode sommeropplevelse. De andre som var med, var, Johan Cosendai og Nikolaos Garyfallos.

20. juni 2014 var en veldig spesiell og minnefull dag for meg, det var dagen jeg mønstret på «Sørlandet». Jeg hadde aldri seilt før, så dette var en ny opplevelse for meg. Det første jeg gjorde var å si hei til mannskapet som deretter viste meg rundt på skipet. At alt gikk på engelsk var jeg ikke forberedt på, men det gikk ikke lenge før jeg snakket flytende. Når vi kom ut på sjøen og begynte å vende mot Stavanger, så begynte vi å lære hvordan våre vakter skulle være. Vi fikk lære hvordan vi skulle klatre i mastene, stå ved roret, stå på lockout og å stå safety. Jeg begynte også å lære alle de over 200 linene som jeg kom til å ha bruk for i de neste månedene.

The Tall Ships Races 2014.

April 2014 ble det inngått et samarbeid mellom Christiania Seilskuteklubb og Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet under navnet, «Den gode sommeropplevelsen». Hensikten med prosjektet er å gjøre det mulig for ungdommer under 18 år, å delta på lengre seiltreningstokt. Erfaring og forskning viser at man oppnår en svært positiv effekt hos unge mennesker ved å la dem delta på seiltreningstokt med en varighet på over 7 dager. De positive effektene omfatter blant annet bedre selvtillit og evne til å samarbeide i team med andre mennesker over tid under uvante og skiftende forutsetninger. Den gode sommeropplevelsen 2014 tok utgangspunkt i et 21 dagers tokt med Fullriggeren Sørlandet. Det er første gang prosjektet gjennomføres.

Her er rappport fra Kim Alexander, som var en av de tre som fikk stipend fra Christiania Seilskuteklubb og som fikk ta del i den gode sommeropplevelse. De andre som var med, var, Johan Cosendai og Nikolaos Garyfallos.

20. juni 2014 var en veldig spesiell og minnefull dag for meg, det var dagen jeg mønstret på «Sørlandet». Jeg hadde aldri seilt før, så dette var en ny opplevelse for meg. Det første jeg gjorde var å si hei til mannskapet som deretter viste meg rundt på skipet. At alt gikk på engelsk var jeg ikke forberedt på, men det gikk ikke lenge før jeg snakket flytende. Når vi kom ut på sjøen og begynte å vende mot Stavanger, så begynte vi å lære hvordan våre vakter skulle være. Vi fikk lære hvordan vi skulle klatre i mastene, stå ved roret, stå på lockout og å stå safety. Jeg begynte også å lære alle de over 200 linene som jeg kom til å ha bruk for i de neste månedene.

Fra Ole Naumann i Sarpsborg har klubben mottatt opplysninger om et nytt opplag av et virkelig klassisk verk om seilskuter, og vi har også hatt anledning til å studere det som er 6. opplag av Jens Kusk Jensens verk Haandbog i Praktisk Sømandsskab, som ble utgitt i 1901.

Skuteposten