Av Vidar Lund

"RESTAURATION" ble berømt som skuta som førte de første norske organiserte utvandrerne til USA i 1825. Hun ble bygget som jakt i Hardanger i 1801. Hun fikk navnet "Emanuel" og målte 33 1/2 registertonn. Reisene gikk gjerne fra Stavanger til Göteborg med sild og med kornlast fra Jylland tilbake til Stavanger. Senere ble hun omdøpt til "Haabet". I 1820 ble hun ombygget og rigget om til slupp i Egersund, og tonnasjen økte til 39 registertonn. Sannsynligvis var hun blitt forlenget, det kan det økede forholdet lengde/bredde tyde på. I den forbindelse ble hun døpt om til "Restauration".

Skrevet av Kaptein Eivind Abrahamsen, tidligere medlem av Christiania Seilskuteklubb

Av Vidar Lund

Redningsselskapet har hatt gående en avstemning for å kåre Norges nasjonalbåt. Resultatet forelå høsten 2009, og vinneren ble den vestlandske oselveren. Betegnelsen har den fått fordi den særlig ble bygd ved Os i Hordaland.

Av Vidar Lund

Ved Sand på Spjærøy i Hvaler ligger et skipsvrak med litt av baugpartiet over vann. På et kart i Redningsselskapets bok om ferie- og fritidshavner står det avmerket som Christiania-vraket. Jeg hadde et håp om at det kunne være levningene etter skoleskipet bark Christiania, som ble solgt til Moss etter at briggen Statsraad Erichsen hadde overtatt hennes pedagogiske oppgaver i 1901, og som ingen har lykkes å finne ut skjebnen til.

Av Bjørn Abrahamsen, skipper Boy Leslie

I begynnelsen av det forrige århundre ble engelske kuttere et vanlig syn langs norskekysten. Spesielt på sør og vestlandet var konsentrasjonen høy. Disse sjøsterke og godt bygde skutene, stod for et stort framskritt for fiskerne langs sørlandskysten.

Skuteposten